Concept Game

0
FZ
Concept Game basit ama (bugüne kadar oynayanlara göre) sürükleyici bir oyun. Tek kollu kumar makinelerine benzeyen bir alet size rastgele İngilizce önermeler gösteriyor. Çoğu zaman karşınıza anlamsız önermeler çıkacak. Kazanan durum, anlamlı bir önermenin çıktığı durumlar. Sizin yapmanız gereken anlamlı bir önerme karşınıza çıktığı zaman hak ettiğiniz puanı bir düğmeye basarak talep etmek. Eğer anlamsız bir önerme için puan talep ederseniz ceza olarak puan kaybediyorsunuz. Amacınız 40 saniye içerisinde en yüksek puanı toplamak ya da bir ay içerisinde toplamda en çok puanı toplayan olmak. Her ay sonunda en başarılı üç oyuncu amazon.com'dan ufak hediye çekleri de kazanıyor.
Buraya kadar ilginç bir şey yok. İlginç olan, bu oyunu oynarken aynı zamanda bilime de katkıda bulunuyor olmanız. Çünkü Concept Game son yıllarda örneklerini gördüğümüz "bir işe yarayan oyunlar" (games with a purpose) ailesinin başka bir üyesi (bkz. http://en.wikipedia.org/wiki/Game_with_a_purpose)). Oyunu oynayan insanlar aynı zamanda yapay zeka çalışmalarında kullanılabilecek veri kümesi çıkartmaya da yardımcı oluyorlar.

Kitapların sayfaları olduğunu, restorandan çıkarken para ödendiğini, yağmurda yürüyünce ıslanıldığını ve bunun (çoğu zaman) istenmeyen bir şey olduğunu ne zaman ve kimden öğrendiğinizi hatırlıyor musunuz? Hepimizin sadece bilmekle kalmayıp diğer tüm insanların da bildiğine emin olduğumuz bu bilgiler çoğu zaman asla dile dökülmüyor, ansiklopedilerde veya kitaplarda yer almıyor ama aynı zamanda hayatımızı sürdürürmek için vazgeçilmezler. Sağduyu adını verdiğimiz bu bilgi havuzu, diğer insanlarla anlamlı ilişkiler kurmamızı sağlayan asgari müşterek; bazı çalışmalar sıradan bir insanın sahip olduğu sağduyu bilgisinin ancak milyonlarca önerme ile temsil edilebileceğini tahmin ediyor (referanslar için bkz. http://web.media.mit.edu/~push/ConceptNet-BTTJ.pdf).

İnsanlarla "zekice" iletişime geçen yazılımlar geliştirirken karşılaşılan en büyük zorluklardan birisi yapay zeka programlarına bu bilgileri vermenin kolay bir yolunun olmayışı. Tanımı gereği ansiklopedilerde bulunmayan sağduyu bilgisini bilgisayarların da işleyebileceği şekilde temsil etmek 80'lerin başından beri yapay zekanın aktif araştırma konularından birisi. Bugüne kadar bu alanda kullanılan yöntemlerden bir tanesi filozofları, bilgisayar mühendislerini ve dilbilimcileri bilgisayarların başına oturtup sistematik bir şekilde sağduyu önermeleri yazıp, bilgisayarlar tarafından işlenebilecek bir biçimde saklamak oldu (http://www.cyc.com). Diğer bir yöntem ise internette bu işi yapmaya gönüllü insanları bir araya getirip sıradan insanların sağduyu uzmanlığından faydalanmak oldu (http://conceptnet.media.mit.edu/).

Concept Game ise veri madenciliği ve "bir işe yarayan oyunlar" (games with a purpose) yaklaşımını bir araya getiren bir projenin parçası. Metin kaynağı olarak Wikipedia'yı kullandık ve aynı cümle içinde geçen kavramları içeren toplam 250 milyon önerme ürettik. Mekanik öğrenme teknikleri ile bu 250 milyon önerme içinden doğru olma ihtimali yüksek olanları seçiyoruz ama yine de elimizde çok büyük ve hâlâ anlamsız önermeler içeren bir yığın kalıyor. Oyun ise insanların bir yandan oyun oynayıp bir yandan çıkarılan bilgi parçacıklarını kalite kontrolünden geçirmesini sağlıyor. Sonuçta elde edilen yüksek kalitedeki veri istersek yeniden veri madencisine eğitim girdisi olarak geri gönderiyoruz, istersek yapay zeka programlarının kullanabileceği bir veri kümesi olarak hizmete sunuyoruz.

Görüşler

0
Tarık
Facebook hesabım olmadığı için oyuna erişemedim. Fakat bir facebook uygulaması olarak geliştirilmesi fikri oldukça başarılı geldi açıkçası. Bu tür bir amaç için facebook dışında hangi mecra bu kadar fayda sağlayabilirdi ki? facebook.com'un aylık üç milyarın üzerinde tıklamayla rekorları alt üst ettiği düşünülürse.
Aslında sağ duyu verilerini bu şekilde toplama fikri çok hoşuma gitti. Zira yapay zeka konusunda uzun süredir kafamı karıştıran bir konuydu. "Düzenek tamam fakat e bur da mantık oluşturabileceğimiz veri yok?!." diye düşünürdüm.

saygı, sevgi.
Görüş belirtmek için giriş yapın...

İlgili Yazılar

Kasparov Yeniden PC´ye Karşı!

sametc

Efsanevi satranç şampiyonu Garry Kasparov bir kez daha insan beyninin makinelerden üstün olduğunu kanıtlamaya çalışacak.Kasparov, bu kez saniyede 3 milyon hamle hesap edebilme kapasitesine sahip bir bilgisayar programıyla sanal gerçeklik ortamında karşı karşıya gelecek.

devamı...

Bilişim Tatili 2010

FZ

Bilişim öğrencileri ve öğretim görevlileri İle sektörü buluşturmayı amaçlayan "Bilişim Tatili 2010"da; söyleşi, konferans, sergi alanı oluşturulacak ve 3 gün boyunca sosyal ve kültürel aktiviteler gerçekleştirilecektir. Yaklaşık 1000 kişinin katılımı hedeflenen etkinlikte, bilişim alanlarında öğrenci ve öğretim görevlisi olan ve bilişime ilgi duyan gençlerin sektörün temsilci ve yöneticileri ile tanışmak, kariyer veya staj fırsatı yakalamak, sektördeki gelişmeleri ve yeni nesil teknolojileri detaylı olarak anlayabilmeleri için lansmanlar ve söyleşiler düzenlenecektir.

Zamanda Yolculuk Yaptığını İddia Eden Adam Borsayı Karıştırdı

FZ

Federal güvenlik görevlileri, içeriden bilgi sızdırma suçlaması yüzünden bir Wall Street borsacısını tutuklayıp sorgulamaya başladılar. Tutuklanan borsa dahisi, 2256 yılından günümüze zaman yolculuğu yaptığını iddia ediyor!

"Security and Exchange Commission" kaynaklarına göre 44 yaşındaki Andrew Carlssin, 28 Ocak tarihindeki tutuklanmasına yol açan şüphe uyandırıcı olağanüstü borsa başarısını yukarıdaki gibi garip bir şekilde açıklamakla yetiniyor.

Windows 2000 5 yıllık toplam maliyette Linux`u geride bırakıyor.

conan

Bu yazıda, IDC şirketinin yaptırdığı bir araştırmaya göre Windows 2000'in 5 yıllık toptan maliyette Linux'tan daha ucuza geldiği anlatılıyor. 104 şirkette yapılan araştırmaya göre %11 ila %22 daha karlı olan taraf Windows`muş. Linux'un Windows servislerine sağladığı üstünlük ise %6 ile sadece web servislerindeymiş.

İlk satın alma maliyetleri çok daha düşük olsa da, Linux sistemleri yönetmek için Linux profesyonellerine ödenen paralar sistemi 5 yılda toptan maliyet konusunda sınıfta bırakıyormuş. "Windows 2000 Versus Linux in Enterprise Computing" çalışmasında belirtilene göre Linux sistemlerin yönetimi, bakımı, sorun çözümlemesi, ve de yeniden kurulması Windows 2000'e göre çok büyük maliyet gerektiriyormuş.

Aynı zamanda da Windows 2000 için 3. parti programlar Linux'ta olduğundan çok daha fazlaymış.

Raporda belirtilen başka bir husus ise, IBM, HP, BMC, CA, NetIQ, Novell gibi şirketlerin Linux'ta çalışan programlar yazmaya başlamalarıyla bu maliyet farkı zamanla azalacakmış.

Bilinen En Büyük Asal Sayı

mascix

newscientist.com'un haberine göre; 26 yaşında, Amerika'da okuyan bir öğrenci, en büyük asal sayıyı bularak, matematik literatürüne geçti. Yeni sayımız 6,320,430 basamaklı bir sayı.
Editör'ün Notu: Teknik sorunlardan dolayı haberi mascix adına yollayan YuXeL'e teşekkürler.